Hemförsäkring och bilförsäkring

Däcken – bilens egna försäkring

En bil består av många delar som måste hållas i god skick för att anses vara säker. Däcken är väldigt högt upp på denna lista, och dåliga däck kan ha katastrofala konsekvenser ute på vägen.

1081986-tyre

Alla har ju vid detta lag bytt till sommardäck, men det är inte säkert att man faktiskt skulle ha satt tillbaka däcken som man använda förra säsongen. Däck slits med tiden och förr eller senare kommer man behöva köpa nya.

Mönsterdjup

Det största slitaget är såklart på utsidan och påverkar mönsterdjupet på däcken. Enligt lag ska mönsterdjupet vara minst tre millimeter på sommardäck och fem millimeter på vinterdäck. När djupet blir mindre än så ökar risken för vattenplaning och bilens bromssträcka blir betydligt längre. På så sätt blir en bil med dåliga däck inte bara en fara för sig själv utan även för alla andra i trafiken.

För att kontrollera detta kan man använda sig av ett sådant enkelt verktyg som en femkrona. Mellan myntets kant och den övre delen på siffran fem är det nämligen tre millimeter.

Lufttryck

Vilket lufttryck ens bildäck bör ha står angivet i bilen instruktionsbok, men är även något man kan vända sig till en däckhandlare för att få information om, om man mot förmodan saknar instruktionsboken.

Att hålla ett bra lufttryck är ett mycket enkelt sätt förbättra väghållningen och göra bilkörningen säkrare. Har man lågt lufttryck i däcken kan detta göra det svårare att utföra undanmanövrar som kan rädda en från olyckor. Det kan även förlänga bromssträckan precis som dåligt mönsterdjup. Och som om inte det vore anledning nog att ge sig ut att kolla lufttrycket nu på en gång kommer en bil med för lite luft i däcken även dra mer bensin. Sist men inte minst ska man inte glömma att kolla luften i reservdäcket med jämna mellanrum heller.